Pripreme za shuttleovu misiju
tijekom koje će biti popravljen i poboljšan Svemirski teleskop Hubble, a koja bi
trebala biti obavljena koncem 2007. ili početkom 2008. g, zahuktavaju se dok
inženjeri razrađuju pojedinosti leta koji će uključivati pet svemirskih šetnji i
koji je zamišljen tako da slavni opservatorij održi na životu najmanje do 2013.
g.
Servisna misija 4,
koju je prethodni ravnatelj NASA-e Sean O'Keefe otkazao u siječnju 2004. g, trebala bi ponovo biti
oživljena od strane sadašnjeg ravnatelja Mikea Griffina, uz uvjet da sljedeća
misija shuttlea, STS-121, prođe glatko, te da analize koje su sada u tijeku
pokažu da se let može obaviti u razmjernoj sigurnosti.
"Po mome
mišljenju, space shuttle ne može u samo jednoj misiji biti iskorišten za nešto
vrijednije od servisa Hubblea", kazao je Griffin u jednom nedavnom razgovoru.
"Kako je servis Hubblea nešto što jedino shuttle može obaviti i kako je riječ o
samo jednom letu, mislim da je za agenciju jako važno razriješiti sve tehničke
poteškoće koje stoje na putu toj misiji."
To će ovisiti o
tome mogu li inženjeri riješiti problem otpadanja (izolacijske) pjene koji je
prizemljio flotu nakon misije Discoveryja prošlog srpnja, kao i o tome mogu li
planeri shuttleovih misija smisliti način na koji bi bilo moguće provesti
temeljiti pregled pločica shuttleovog toplinskog štita bez pomoći svemirske
postaje.
To će ovisiti i o
tome u kojoj će mjeri NASA biti spremna lansirati posadu opremljenu tek
rudimantranim tehnikama popravka toplinskog štita, bez praktičnog načina za
slanje spasilačke misije.
Hubble i postaje
obilaze oko kugle zemaljske različitim orbitama, pa posada koja bi bila poslana
do teleskopa ne bi mogla rabiti postaju (i njenu posadu) za pregled i popravke
ili kao sigurno utočište u slučaju (uočavanja) nekog velikog oštećenja koje bi
moglo ugroziti siguran povratak u atmosferu.
No inženjeri su
uvjereni da bi "Hubbleova" posada mogla sama provesti inspekciju, koristeći
shuttleovu robotsku ruku i instrumente postavljene na kraj dugačkog krana (koji
je produžetak ruke). Oni također vjeruju i da će problem s otpadanjem pjene biti
riješen. Usto je Grifin - nasuprot prvotnim tumačenjima ključne preporuke
Povjerenstva za istragu nesreće shuttlea Columbia - kazao kako odobrenje
tehinika za popravak pločica toplinskog štita i ploča od ojačanog ugljik-ugljika
na napadnim rubovima krila, neće biti nužno za let prema Hubbleu.
"Mi sigurno nećemo
provjerenu sposobnost popravka postavljati kao uvjet za let shuttleom do Hubblea
ili za bilo što drugo", kazao je on za CBS News. "Duh preporuke (Povjerenstva)
bio je taj da bismo tehnike popravka suttleovih pločica trebali razvijati koliko
je god to moguće. A mi smo već potrošili puno puno milijuna dolara. Rekao bi da
smo na popravak shuttleovih pločica već potrošili desetke i stotine milijuna
dolara.
Moramo biti
iskreni i reći kako još nismo svladali te tehnike. Nije svaka preporuka koje je
Povjerenstvo iznijelo uistinu ostvariva. To je donekle nalik kao da mi kažete da
budem pametniji: to je lako reći, ali provesti to u djelo je puno
teže.
I tako, mi - NASA
i zajednica poduzeća koji s njom surađuju - još nismo bili u stanju razviti
tehnologiju kojom bi se moglo djelotvorno popravljati pločice", nastavio je
Griffin. "Imamo neke kandidate za takvu tehnologiju, koji obećavaju, ali još ne
možemo reći da smo stigli na odredište. Stoga ćemo nastaviti davati sve od sebe,
no to ne može biti uvjet za letenje shuttleom, jer onda nikada ne bismo
poletjeli."
Umjesto toga,
"Hubbleovi" astronauti će raspolagati materijalima i postupcima za popravak koji
će postojati u tome trenutku, tehnikama koje će biti dostatne da se izađe na
kraj s posljedicama manjih udara pjene ili nekih drugih krhotina. Inženjeri ne
očekuju da će razviti neki uporabljivi postupak za popravak velikog oštećenja
kakvo je postojalo na krilu Columbije.
Ishod toga jest to
da će u slučaju velikog oštećenja astronauti koji budu posjećivali svemirsku
postaju imati više izgleda za preživljavanje. Postaja će u budućnosti, kako bude
rasla, u sve većoj mjeri moći podržavati "nasukane" posade, dok ne bude
lansirana spasilačka misija.
Wayne Hale,
voditelj programa shuttlea u Svemirskom centru Johnson, kaže kako NASA
vjerojatno neće biti u mogućnosti lansirati spasilačku misiju prema "nasukanoj"
posadi "Hubbleove" misije, čak i ako drugi shuttle bude spreman za polazak. Tako
je stoga što jedno od dva postolja kojima agencija raspolaže za lansiranje
shuttleova, do vremena Hubbleove misije više neće biti djelatno - bilo da će
biti konzervirano radi uštede novca, bilo da će biti podvrgnuto promjenama kako
bi s njega bilo moguće lansirati novi tip letjelice (Crew Exploration Vehicle).
A bez drugog postolja, ne bi bilo dovoljno vremena da se drugi shuttle doveze do
preostalog postolja, te da ga se lansira prije negoli "Hubbleova" posada ostane
bez ključnih potrepština. (To ionako nema puno veze, jer dva shuttlea ne mogu
pristati jedan uz drugog. Astronauti bi se eventualno mogli prebaciti iz jedne
letjelice u drugu u svemirskim odijelima. Prim. prev.)
Tako ne mora nužno
biti i za posade koje idu prema postaji. Kada je prošlog srpnja poletio
Discovery, postaja je raspolagala s dovoljno materijala da dvije posade održi na
životu oko šest tjedana. Drugi shuttle je bio spreman za lansiranje, pa je - da
se pojavila potreba za tim - on mogao biti lansiran na vrijeme za siguran
povratak "nasukane" posade. (I to je vrlo diskutabilno. Drugi shuttle neće biti
spreman za lansiranje u redovnu misiju najmanje do srpnja 2006. g! Prim. prev.)
NASA ne može
držati drugi shuttle spremnim za lansiranje duže od dvije misije. Ali do vremena
kada bi trebala biti lansirana servisna misija Hubblea, postaja bi trebala biti
u mogućnosti podržavati posade u rasponu od 60 do 90 dana, što je dovoljno
vremena da spasilački shuttle bude lansiran čak i s jednim djelatnim
postoljem.
"Bude li nam
stajalo na raspolaganju 90 ili više dana, bit ćemo na konju do kraja programa",
kazao je Hale. "Isprva, dok to vrijeme bude bliže 60 dana, mogli bismo imati
manjih poteškoća."
Dakle, Hale drži
kako letovi prema postaji nude više mogućnosti za spašavanje posade oštećenog
shuttlea, negoli drugi letovi, poput Servisne misije 4. Čak i tako, Hale bi
podržao let prema Hubbleu ako tijekom narednih letova ne bude otpadala
pjena.
"Ono čime bih ja
bio u osnovi zadovoljan, jest to da stanemo na kraj otpadanju pjene sa
spremnika", kazao je Hale u telefonskom intervjuu. "Hoću reći, to je zbilja
ključno u svemu. Kada bih znao da smo znatno smanjili rizik koji bi mogao
dovesti do potrebe ili za popravkom ili za spasilačkom misijom, bio bih miran i
ako bismo lansirali s ograničenim mogućnostima popravka. Stoga ćemo, kada
obavimo i 10. let koji je sada pred nama, morati dosegnuti točku na kojoj ćemo
biti prilično sigurni da smo konačno sredili taj problem sa stvaranjem krša pri
uzlijetanju. Ili vjerojatno uopće nećemo letjeti."
To znači, da ako
sljedeći let shuttlea prođe bez većeg gubitka pjene, "mislim da možemo ozbiljno
početi raditi na servisu Hubblea", kazao je Hale.
No konačna odluka
će biti na Griffinu.
"Ne radi se
zapravo toliko o otpadanju pjene, premda se izvjesno moramo uvjeriti i u to da
su naša rješenja stavila taj problem pod kontrolu", kazao je ravnatelj. "Radi se
i o sastavljanju rasporeda pregleda toplinskog štita za posadu.
Imajte na umu, da
tijekom 'Hubbleovog' leta nećemo na raspolaganju imati posadu postaje za pregled
pločica (na shuttleovom trbuhu). To znači da će shuttleova posada sama morati
koristiti kameru na kraju ruke i obavljati slične postupke. Mi se stoga moramo
uvjeriti da će posada shuttlea biti u stanju sama obaviti sve zadatke, te još
usto i pregledati letjelicu u skladu s novim naputcima o sigurnosti
leta."
U međuvremenu,
Hubbleovi inženjeri u Centru za svemirske letove Goddard u Greenbeltu
namjeravaju se koncem ovog mjeseca sastati sa svojim kolegama u Svemirskom
centru Johnson u Houstonu, kako bi razmotrili let do pojedinosti. Koncem
siječnja ili početkom veljače, i astronauti će započeti s radom na scenarijima
svemirskih šetnji, koristeći će divovskim bazenom u kojemu se simulira
bestežinsko stanje.
"Željeli bismo
donijeti odluku (za izvršenje SM-4) nakon što obavimo sljedeći let", kazao je
Griffin. "Mi mislimo da ćemo tada imati sve dijelove na njihovim mjestima, te da
će taj let biti posljednji dio. Imajte na umu, mi već radimo na toj misiji i
mislim da sam to jednom opisao kao 'ulaganje na neviđeno'. (Griffin je uporabio
jedan pokeraški izraz. Prim. prev.) U ovoj smo godini dobili od Kongresa uputu
da na servisnu misiju Hubblea potrošimo do 291 milijun dolara, pa u Goddardu
imam ljude koje rade na toj misiji otkako sam stupio na dužnost, a nastavit će s
tim poslom i u 2006. g.
Kongres je odlučio
riskirati dio nacionalnog novca uz uvjet da mi budemo tehnički u stanju obaviti
let do Hubblea", nastavio je on. "I ja to podržavam, hoću reći, rekao sam da u
potpunosti podržavam njihovu odluku, upravo stoga što moramo započeti s
pripremama... želimo li obaviti tu misiju zaključno s početkom 2008.
g."
Trenutni planirani
datum lansiranja je u prosincu 2007. g. U posljednjem internom manifestu letova
shuttlea, u kojem je popisano 18 letova do svemirske postaje, nakon čega će
2010. g. uslijediti umirovljenje flote, SM-4 - jedina predviđena misija koja
neće biti upućena prema postaji - zabilježena je kao 10. let u nizu.
"Da smo čekali dok
STS-121 ne bude okončana, pa da tek onda počnemo makar razgovarati o servisu
Hubblea, završili bismo potopljeni velikim valom integracijskih poslova", kazao
je Chuck Shaw, ravnatelj SM-4 u Svemirskom centru Johnson. "Stoga smo već
započeli taj integracijski posao kako bi Mike, po završetku 121-ice, mogao i
službeno objaviti da se vraćamo letenju i da smo u dovoljnoj mjeri sigurni u
sebe da možemo uključiti i servisnu misiju STH-a."
Ambiciozni
ciljevi servisne misije
Kada je Columbia
poletjela 16. siječnja 2003. g, Servisna misija 4 bila je predviđena za početak
2005. g. Najvažniji ciljevi toga leta bili su instalacija dvaju novih
znanstvenih instrumenata, te zamjena baterija opservatorija i postavljanje novih
žiroskopa.
O'Keefejevo
otkazivanje SM-4 u siječnju 2004. g. temeljilo se na uvjerenju da su letovi koji
neće biti upućeni prema postaji preopasni. Ta je odluka izazvala oluju
prosvjeda, pa je NASA počela razmatrati izvedivost robotske servisne
misije.
Ciljevi takve
misije bez ljudske posade uključivali bi spajanje pogonskog modula na Hubblea,
koji bi mogao teleskop, po okončanju njegova radnog vijeka, na siguran način
baciti u atmosferu, u željeno vrijeme i na željeno mjesto. Ali takav je robotski
let na koncu ocijenjen tehnički isuviše neizvjesnim i preskupim. Griffin je
podržavao servisnu misiju shuttleom otkako je došao na mjesto ravnatelja NASA-e,
prošlog travnja.
Uz neke razmjerno
male iznimke, trenutni ciljevi misije su praktično neizmijenjeni otkako ju je
O'Keefe otkazao:
- Instalacija
Širokopoljne kamere 3 (WFC3, umjesto sadašnje WFPC2), koja bi visokom
razlučivošću pokrivala optičko područje spektra, od bliskoinfracrvenih do
ultraljubičastih zraka.
- Instalacija šest
novih nikal-vodičnih baterija, umjesto akumulatora koji su lansirani s Hubbleom
još 1990. g.
- Instalacija
triju novih jedinica za praćenje pomaka, tzv. RSU-ova, od kojih svaki sadrži po
dva žiroskopa. Time bi sustav usmjeravanja teleskopa bio popunjen svim djelatnim
i pričuvnim uređajima.
- Postavljanje
obnovljenog senzora za navođenje (FGS), jednog od triju korištenih za za
ciljanje i praćenje nebeskih objekata (dva od triju Hubbleovih senzora pokazuju
znake degradacije). Obnovljeni FGS, skinut s Hubblea rijekom servisne misije
1999. g, zamijenit će FGS-2R, koji ima poteškoća s jednim LED senzorom u
podsustavu za izbor zvijezda.
- Postavljanje
novog pokrovnog sloja - NOBL-a - izolacije, kako bi se zamijenile degradirane
ploče. (U ESA-inom rječniku se kaže kako će NOBL biti stavljen preko tih
degradiranih ploča, bez njihova uklanjanja. Prim. prev.)
Povezna jedinica
za obradu podataka, koja bi omogućila kontrolorima leta prebacivanje na pomoćne
računalne podsustave bez prebacivanja svih računalnih podsustava u njihove
pričuvne režime, izbačena je iz misije. Inženjeri još raspravljaju bi li u nju
uključili i rashladni sustav za krmeni pokrov, uređaj zamišljen da snižava
temperaturu u odjeljku opservatorija koji sadržava instrumente, kako bi se
povećala djelotvornost detektorâ. Oni također razmatraju i postupak popravka
kojim bi mogli vratiti u djelatno stanje STIS. Taj je instrument isključen 2004.
g, kada je zakazao jedan uređaj za napajanje. Sada se čini da bi ugradnja jedne
jedine elektroničke "kartice" mogla vratiti u život jedan od dvaju pričuvnih
sustava toga instrumenta.
"Mi u ovom času
vjerujemo da je posve moguće obaviti to, a sagledali smo sve aspekte popravka",
kaže Preston Burch, voditelj Hubbleovog programa u Goddardu. No, dodaje on: "Na
to zbilja treba gledati kao na neku vrstu pokusa."
NASA ne namjerava
lansirati i pogonski modul. Inženjeri vjeruju da će opservatorij ostati u orbiti
barem do 2020. g, a možda i duže od toga. Pogonski modul stoga neće biti
potreban još više od desetljeća.
"Stvar je prilično
jasna", kazao je Griffin. "Ako neće ući u atmoferu prije 2020. g, a i tada samo
u najgorem slučaju, onda nemam namjeru sada trošiti novac na to."
Ali Goddardov tim
razmatra dodavanje i jedne sofisticirane spojke na krmeni dio Hubbleove oplate,
kako bi budućim astronautima, ili čak nekoj robotskoj letjelici, bilo lakše
priključiti pogonski modul, kada se za njih ukaže potreba.
"Dok smo gore, za
još koji dolar bismo mogli staviti taj dio na stražnji dio Hubblea, kao i neke
pomoćne navigacijske dodatke koji će sljedeću posjetu (ljudi ili robota) učiniti
puno lakšom", kazao je Burch. "Mogli bismo učiniti takvo što, ali još nismo o
tome donijeli konačnu odluku, a treba nam i suglasnost uprave."
Za produžetak
Hubbleovog života potrebne su svježe baterije i žiroskopi
Sa operativnog
stajališta, dva najveća problema s kojima je suočen Hubble jesu njegove baterije
i žiroskopi. Ti žiroskopi, koji pomažu Hubbleu okretati se i ciljati,
ograničavaju količinu znanstvenih promatranja koja je moguće obaviti. Ali
baterije, koji nikada nisu zamjenjivane, ograničavajući su čimbenik kada je
riječ o jednostavnom održavanju teleskopa u životu.
Kada je Hubble
1990. g. bio lansiran, njegove baterije predstavljale su zadnju riječ tehnike i
davale su 540 Ah kako bi teleskop mogao biti grijan i kako bi njegovi
instrumenti, računala i komunikacijski sustavi mogli raditi i tijekom orbitalne
tmine. Baterije su punjene tijekom dnevnog dijela svake od orbita.
Baterije trenutno
daju oko 300 Ah, a jedan test proveden 2004. g. pokazao je da im se kapacitet
smanjuje prosječno oko 6,3 Ah godišnje po bateriji.
"Kako bismo mogli
izdržati orbitalnu noć, potrebno nam je ukupno 40 Ah za cijeli sustav", kazao je
te godine Burch u jednom razgovoru. "No, to znači da bismo iz orbitalne noći
izlazili prazni, što znači da treba imati i neku pričuvu. To je nalik letenju
avionom. Nećete napuniti spremnike s upravo onoliko goriva koje vam treba za
stizanje do odredišta. Uzet ćete malo više.
Stoga smo sebi
postavili granicu od minimalno 110 Ah. Tako bismo imali cijelu jednu orbitu da
izađemo na kraj s kakvim krupnim kvarom sustava i uđemo u sigurnosni režim ili
nešto slično tome."
Hubble ne može
preživjeti bez struje. Nakon nekoliko dana bez električne energije, niske
temperature bi olabavile titanske spone, pa bi se elementi optičkog sustava
pomaknuli iz svoga položaja nužnog za ispravan rad. Prošle su godine inženjeri
bili uvjereni da će Hubble dosegnuti kapacitet od 110Ah koncem 2008. g. ili
2009. g.
"Sada smo tu
granicu pomaknuli na temelju novih podataka koje smo prikupili", kazao je Burch
u intervjuu ovog studenog. "Naša najbolja procjena u ovom času jest ta da imamo
vremena do sredine 2010. g, što nam ostavlja četiri i pol godine da dođemo
gore."
Inženjeri su
"kupili" dodatno vrijeme promijenivši način na koji se baterije pune.
"Sada s njima
postupamo drugačije", rekao je Burch. "Kada izađemo iz orbitalne noći, ne punimo
ih onako žestoko kao što smo to činili ranije. Ako hoćete, možemo reći da smo
promijenili tehniku punjena, pa vjerujemo da ćemo pozitivno utjecati na stopu
gubitka kapaciteta baterija. Držimo kako je sredina 2010. g. razumna granica.
Baterije bi mogle trajati i duže od toga, ali prilično smo sigurni da će
izdržati do sredine 2010. g."
Hubbleovi
žiroskopi su još jedan ozbiljni problem. U teleskop su ugrađeni pričuvni
žiroskopi: on ih ima šest, a samo su tri potrebna za znanstvene operacije. Ali
žiroksopi 3 i 5 su otkazali, a onaj s brojem 6 pokazuje simptome problema koji
će na koncu i njega izbaciti iz stroja. Prema povijesti njihovih kvarova,
inženjeri vjeruju kako vjerojatnost da će Hubble izgubiti još dva žiroskopa u
prvoj polovici 2006. g. iznosi 50 posto.
Kako bi poboljšali
izglede, inženjeri su razvili složene računalne tehnike zahvaljujući kojima će
biti moguće nastaviti znanstvena promatranja korištenjem samo dvaju ispravnih
žiroskopa, Hubbleovog magnetskih senzora, kamerâ za praćenje zvijezda i senzora
za fino navođenje. Ta se nova kontrolna tehnika koristi od 29.
kolovoza.
"Uspješno smo
primijenili taj režim znanstvenih promatranja s dva žiroskopa i on jako dobro
radi", kazao je Burch. "Letimo s dva žiroskopa, broj 1 i 2. Žiroskop 4 smo
isključili. Brojevi 3 i 5 su otkazali, a 4 i 6 su isključeni, u pričuvi. Budemo
li morali, moći ćemo koristi i njih."
Goddardov tim je
isprva smatrao da će režim kontrole s dva žiroskopa ograničiti Hubbleova
promatranja na 70% onoga što se obavljalo s tri žiroskopa.
"Mislim da zapravo
uspijevamo postići malo više od toga", kazao je Burch. "U pogledu opservacijske
djelotvornosti, izgubili smo samo nekoliko postotaka. Znači, stvar dobro
funkcionira. A što se tiče točnosti ciljanja teleskopa, ona se uopće ne može
razlikovati od one koju smo postizali s tri žiroskopa.
Trenutno
predviđamo da ćemo na dva žiroskopa moći obavljati znanstvena promatranja do
sredine 2008. g. To znači da vjerojatnost da ćemo do sredine 2008. g. izgubiti i
peti žiroskop - što bi okončalo naša promatranja s dva žiroskopa - iznosi oko 50
posto. Stoga smo se uhvatili i pripreme režima za znanstvena promatranja sa samo
jednim žiroskopom. On je u fazi procjene i razvoja. Bit će prilično sličan
režimu s dva žiroskopa, samo što će koristiti dva senzora za fino navođenje i
jedan žiroskop, umjesto dva žiroskopa i jedan senzor za fino
navođenje."
Ali režim kontrole
s jednim žiroskopom bi izazvao "znatno veći utjecaj na predvidljivost vremena
opservacija", rekao je Burch. "To trenutno procjenjujemo: koliko će takav režim
biti blag prema obavljanju znanstvenih zadataka."
Inače, Hubbleova
računala i nove sunčeve ćelije, ugrađene tijekom servisne misije 2002. g, rade
besprijekorno. Zapravo, ti solarni paneli proizvode više struje no što je
Hubbleu potrebno uz novi postupak punjenja. Senzor za fino navođenje br. 3, koji
radi od Hubbleovog lansiranja 1990. g, ima problema s ležajevima u jednom
servo-podsustavu. Premda to u ovom trenutku ne stvara poteškoće, tim u kotroli
postupa s njime "kao s malim djetetom", kako se izrazio Burch.
Bude li SM-4
lansirana i budu li nove baterije i žiroskopi uspješno instalirani, Hubble će,
prema Burchu, moći obavljati znanstvena promatranja još barem pet
godina.
"To je ono za što
se pripremamo", kazao je on. "Mislim kako postoje dobri izgledi da izdržimo i
više od pet godina, ali naš nominalni kraj misije će biti pet godina od dana
servisne misije."
Ovisno o tome kada
će SM-4 biti lansirana, "kraj Hubbleovog života trebao bi uslijediti koncem
2012. g. ili negdje tijekom 2013. g."
Servisne misije
su ključ Hubbleovog uspjeha
NASA je još 1973.
g. započela planirati izgradnju velikog svemirskog teleskopa. Projekt STH-a
odobren je 1977. g, njegovo primarno zrcalo široko 240 cm dovršeno je 1981. g,
prvi sklop znanstvenih instrumenata isporučen je 1983. g, a sam teleskop dovršen
je 1985. g. U tome je trenutku lansiranje bilo predviđeno za jesen 1986.
g.
No, let je na
koncu odgođen do 1990. g. zbog nesreće Challengera, 28. siječnja 1986. g. Potom
su znanstvenici - ubrzo nakon što je teleskop konačno 1990. g. stigao u orbitu -
bili obeshrabreni otkrićem sferne aberacije primarnog zrcala.
Zbog jednog
previda tijekom testiranja zrcala, vanjski rub udubljenog zrcala bio je
preplitak za dva mikrona - djelić debljine ljudske vlasi. Ali to je bilo
dovoljno da se svjetlo odraženo iz vanjskih dijelova zrcale ne fokusira u istoj
točki i kao i svjetlo iz unutarnjih dijelova.
Ništa se nije
moglo učiniti da se primarno zrcalo popravi. Ali inženjeri su ubrzo smislili
način na koji se moglo poništiti zamućenost koju je ono izazivalo. Tijekom
servisne misije 1993. g, astronauti su tijekom svemirske šetnje ugradili WFPC2,
s ugrađenom korektivnom optikom, te uređaj COSTAR koji je ispravljeni snop
svjetla upućivao prema drugim Hubbleovim instrumentima.
Otada je Svemirski
teleskop Hubble postao međunarodnom ikonom znanosti, jedan od najproduktivnijih
astronomskih opservatorija ikada izgrađenih i "admiralski brod" NASA-ine flote
za istraživanje svemira.
Ta daljinski
upravljana svemirska letjelica pomogla je astronomima potvrditi postojanje crnih
jama, procijeniti pravu starost svemira i uočiti slabašno svjetlucanje zvijezda
u galaktikama rođenima za manje od milijardu godina nakon nastanka kozmosa u
velikom prasku.
Njegove
spektakularne fotografije iscrtale su zapanjujućom iscrpnošću životne cikluse
dalekih sunaca, pružajući prikaze zvjezdanih jaslica i eksplozivnih okončanja
stelarnih razvojnih putova kakvima nema ravna.
On je popisao
mnoštvo novorođenih solarnih sustava u kojima nastaju planeti, ali i načinio
slike vanjskih planeta Sunčevog sustava koje se mogu mjeriti s onima načinjenima
svemirskim letjelicama koje su proletjele mimo tih planeta. Hubble je rutinski
bilježio uobičajene pojave poput prašinskih oluja na Marsu, ali i udar kometa u
divovski Jupiter, kakav se događa "jednom u životu".
U novije je
vrijeme Hubble bacio svjetlo na razvojni put i konačnu sudbinu svemira, i to
tako da je izmjerio svjetlo iz drevnih supernova kako bi pomogao potvrditi da se
širenje svemira ubrzava, a ne usporava kako se prije mislilo.
Na površini Zemlje
postoji više od 40 teleskopa sa zrcalima većim od Hubbleovog razmjerno skromnog
primarnog ogledala od 240 cm, a još ih je puno u gradnji. Ali svemirski teleskop
ostaje zasebna klasa, zahvaljujući svome položaju visoko iznad Zemljine nemirne
i zamračujuće atmosfere, te povremenim servisima i poboljšavanjima njegovih
instrumenata pomoću space shuttlea.
"Ono što se pamti
u vezi tih Hubbleovih servisnih misija jest to da one nisu za sobom ostavljale
tek mrzovoljnog pacijenta, ovisnog o uređajima za održavanje života", kaže Bruce
Margon, pridruženi ravnatelj za znanstvena istraživanja pri STScI-u u
Baltimoreu. "Kada stavite u Hubblea nove znanstvene instrumente, vi dobijete ne
samo posve novi, već i puno bolji opservatorij. A kada pogledate naš graf
otkrića, zasnovan na broju znanstvenih radnji u godini dana, vidite da krivulja
raste iz godine u godinu, bez iznimke. U 15 godina od lansiranja, svaka godina
je rezultirala s više izvještaja o otkrićima od prethodne!
Uzrok tome nije to
što su znanstvenici koji koriste Hubblea postali pametniji - riječ je o
servisiranju. To je pravi razlog, budući je Hubble nakon svakog servisa ne samo
bio spreman za duži radni vijek, već je postajao i za red veličine sposobnijim,
kao da se radi o posve novom naraštaju satelita. Dva nova instrumenta koja bi
trebala biti ugrađena tijekom SM-4, vjerojatno bi učinila isto to. To je
prilično izvjesno."
Osim što su ugradili COSTAR i
WFPC-2, astronauti shuttlea su tijekom SM-1 1993. g. instalirali i dva nova
solarna panela, elektroničke uređaje za upravljanje tim panelima, magnetometre i
koprocesor kojim je poboljšao Hubbleovo računalo, dvije nove jedinice za
praćenje pomaka i dvije elektroničke jedinice za žiroskope. |